Hvordan skriver jeg en ansøgning?

Når du sender en skriftlig ansøgning, er det i første omgang ikke for at få jobbet, men for at komme til jobsamtale. Det er jobsamtalen, der afgør, om du får jobbet, og din adgangsbillet til denne samtale er din skriftlige ansøgning. Din ansøgning er derfor meget vigtig. Den er ofte den første kontakt mellem dig og virksomheden, og hvis din ansøgning er et svar på en jobannonce, er der måske 100 andre, der også har søgt.

At sælge sig selv


Uanset om du skriver en uopfordret eller opfordret ansøgning er det vigtigt, at du overvejer, hvorfor virksomheden lige præcis skal vælge dig. Hvad er det, at du kan tilbyde og hvilken forskel gør det for virksomheden? Vær konkret og kom meget gerne med eksempler.


 

Uopfordret ansøgning


Denne form for ansøgning er en skriftlig præsentation af hvilke jobfunktioner og arbejdsopgaver, du kan varetage. Når du søger uopfordret, er det især vigtigt, at du giver udtryk for, hvorfor du netop søger det bestemte job. Det er også vigtigt, at du følger op på ansøgningen ved at ringe til virksomheden.

Fordelen ved den uopfordrede ansøgning er, at du kan være heldig at sende den på et tidspunkt, hvor virksomheden netop står og mangler en ny medarbejder. Du kan desuden gøre virksomheden opmærksom på et behov for netop dine kvalifikationer. Du er heller ikke i konkurrence med mange andre, som når du svarer på en jobannonce. At søge uopfordret er mere end en nål i en høstak. Der er mange nåle i den høstak. Rigtig mange job når nemlig aldrig at blive slået op, før de besættes på den ene eller anden måde.


 

Opfordret ansøgning


Den opfordrede ansøgning er dit svar på en annonce, som du har fundet fx i avisen eller på nettet, og det er derfor vigtigt, at du sørger for at svare på det, der står i annoncen

Fordelene ved at svare på en annonce er, at du ved, der et job, og du kender på forhånd de faglige og personlige kvalifikationer, som virksomheden efterspørger.

Lad dig ikke skræmme af annoncen, hvis du ikke opfylder alle kvalifikationerne. Mange gange er det virksomhedens ønskeliste til en ny medarbejder, men det er langt fra sikkert, at de kan få alle ønsker opfyldt. Søg derfor hvis du opfylder de væsentligste krav. Skriv om det du kan, frem for om det du ikke kan.


 

Indholdet i ansøgningen

En skriftlig ansøgning bør indeholde:

 

sidehoved
indledning
hovedafsnit
afslutning
bilag

www.tekstmaskinen.net kan du finde inspiration til såvel sprogligt indhold som opsætning af ansøgningen.


 

Sidehoved

Øverst skriver du dit navn, adresse, telefonnummer og evt. e-mailadresse. Nogle linjer længere nede skriver du navn og adresse på virksomheden og evt. kontaktperson.


 

Indledning


I indledningen beskriver du din motivation for at søge jobbet. Det er en god idé at oplyse, hvor du har set jobannoncen. Hvis du søger uopfordret, skal du fortælle, hvilke jobfunktioner du kan varetage.


 

Hovedafsnit


Det er her, du sælger dig selv. Ideer til indhold:

Hvad kan du særligt tilføre virksomheden - dine styrker
Gør rede for dine faglige og personlige kvalifikationer - ikke en opremsning som i dit CV
Besvar kravene fra jobannoncen
Begynd med det vigtigste for hurtigt at vække interesse.

 

Afslutning


Til sidst kan du fx skrive, at du ser frem til en samtale. Har du søgt uopfordret, kan du skrive, at du vil kontakte firmaet ugen efter for at aftale en tid til en samtale. Det er ikke flabet eller uhøfligt at tro på sig selv og lægge op til en samtale.

Skriv nederst på ansøgningen, hvilke bilag du lægger ved. Det er som regel ikke nødvendigt at sende eksamenspapirer med. Kun hvis det udtrykkeligt står i annoncen. Tag i stedet papirerne med til samtalen sammen med udtalelser og anden dokumentation for kurser mv.


 

Utraditionelle ansøgninger


En traditionel opbygget ansøgning er som regel det sikreste. Den mere utraditionelle er i sagens natur umulig at beskrive. Men der skal mod til at lave en utraditionel ansøgning. Hvis du vælger denne mulighed, skal du skræddersy den til det enkelte job. Den utraditionelle ansøgning er mest oplagt ved en uopfordret ansøgning.


 

Layout og sprog


Din ansøgning skal have et pænt og indbydende layout. Ansøgningen skal gøre et godt indtryk. Brug pc. Brug korte og præcise sætninger. Der må ikke være stavefejl og andre grammatiske fejl. Lad en anden læse ansøgningen igennem. Det er altid godt at lade sig inspirere af andre, men du må ikke få en anden til at skrive for dig.

Din ansøgning skal være logisk opbygget og let at læse. Der skal være sammenhæng. Du skal ikke remse op, hvad du tidligere har lavet. Ansøgningen handler om, hvad du kan tilføre virksomheden fremadrettet. CV'et handler om, hvad du har bag dig. Ansøgningen bør ikke fylde mere end et A4 ark.


 

Opfølgning


Det er en god idé at følge op på din ansøgning - både den uopfordrede og den opfordrede. Ring til virksomheden nogle dage efter, du har sendt ansøgningen. Har du svaret på en jobannonce og ikke hørt noget fra virksomheden, kan din opfølgning være med til, at virksomheden husker netop dig.